AI in het onderwijs

Auteur: Jo Tondeur - leestijd: 3 minuten

AI heeft een impact op veel aspecten van het menselijk leven en dat van persoonlijke vrijetijdsbesteding tot professioneel werk in samenwerkingsverband tot wereldwijde beleidsbeslissingen. Het stelt ons voor een scherpe vraag over hoe we mensen kunnen voorbereiden op een onderling verbonden, snel veranderende wereld die steeds meer verzadigd raakt met technologische apparaten.

 

Wat voor soort capaciteiten hebben mensen nodig in een wereld die doordrenkt wordt van AI? Hoe kunnen we ze ontwikkelen? Hoe kunnen we hun ontwikkeling empirisch bestuderen en beoordelen? Met dit artikel openen we de discussie door een dialogische benadering van kenniscreatie te gebruiken.

 

Ons team van 11 coauteurs nam deel aan een georkestreerde schriftelijke discussie. In een semi-onafhankelijke en semi-gezamenlijke schriftelijke discussie verzamelden we een aantal ideeën over wat deze capaciteiten zijn en hoe leerlingen geholpen kunnen worden om ze te ontwikkelen. Tegelijkertijd bespraken we conceptuele en methodologische ideeën die ons in staat zouden stellen om ze te testen en te verfijnen.

Rethinking the entwinement between artificial intelligence and human learning: What capabilities do learners need for a world with AI?