Wil je ook meedoen?

Onderzoekende School?! - wat is dat?

Binnen de school zetten wij een begeleidingstraject op voor vijf tot tien leerkrachten die de samenwerking de lerarenopleiding. In het kader van dit aangaan met twee tot drie studenten uit begeleidingstraject zullen groepssessies met de leerkrachten plaatsvinden. Geleid door stelselmatige groepssessies bestaat de cyclus van het onderzoek uit volgende fases:

Onze droom? Samen het leren van leerlingen versterken door middel van collaboratief praktijkonderzoek.
onderzoekscyclus nieuwe kleuren

Deze cyclus wordt tijdens een schooljaar doorlopen om tot een onderbouwd antwoord te komen op jouw uitdaging. Tijdens de groepsessies vormen onderzoekende leraren, toekomstige leraren en een bruggenbouwer (oftewel 'lerarenopleider') een evenwaardig team. Hierbij buigt elk lid van het onderzoekend team zich vanuit de eigen expertise over de gedeelde uitdaging. Het samenspel van de verschillende perspectieven geeft aanleiding tot een veelzijdig en onderbouwd antwoord.

Ook voor schoolleiders wordt deze cyclus de leidraad om op onderzoekende wijze aan de slag te gaan met gedeelde vraagstukken. We laten directeurs de vrijheid om niet alleen het eigen perspectief toe te voegen aan de uitdaging, maar ook adjunct-directeurs, beleidsondersteuners én teacher leaders (zoals aanvangsbegeleiders, leerlingbegeleiders, technisch-adviseurs coördinators, enz.) mee rond de tafel te brengen. Gedeelde uitdagingen vragen gedeeld leiderschap.

Wat levert het jouw school op?

Graag willen we samen met ‘onderzoekende scholen’ en hun leerkrachten verdere stappen zetten op verschillende domeinen:
  1.  Onderzoek van de eigen les- en schoolpraktijk gericht op het verbeteren van het leren van alle leerlingen.
  2.  Leerkrachten leren in team te onderzoeken.
  3. Schoolleiders leren in team te onderzoeken.
  4.  Professionaliseringtrajecten zijn geen geïsoleerde bezigheid meer.
  5.  Verminderen van de kloof tussen theorie en praktijk voor leerkrachten.
  6. Versterken van schoolleiders door middel van coaching en reflectie.
  7.  Initiatieven omtrent innovatie binnen de school aanmoedigen.
  8.  In een Onderzoekende School?! wordt de verbinding tussen de opleiding en school gemaakt.
  9.  Aanleveren van toekomstige leerkrachten die nauw betrokken werden in de praktijk en de school kennen.

Wat wordt er van een Onderzoekende School?! verwacht?

• Het intern professionaliseringtraject dient ondersteund te worden door de school.
  • Aanleveren van minstens 5 leerkrachten die gedurende één schooljaar instappen in het traject.
  • Aanleveren van bij voorkeur twee mentoren/coaches die in een trainingsaanbod de nodige coachingsvaardigheden krijgen aangeboden.

Klinkt dit als muziek in de oren?

Klik door op onderstaande buttons om meer te weten te komen!
Samen opleiden Krachtig schoolleiden Effectief professionaliseren Pedagogische fit secundair - hoger onderwijs

Ja, ik doe mee!

Laat ons weten wie je bent. Wij nemen contact met je op.

Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.

Momentje...

Bedankt voor je bericht.