Jouw school, onderzoekende school ?

Samen op weg naar een onderzoekende en innoverende school?!

In het partnerschap van Onderzoekende School?! leren leerkrachten, schoolleiders, lerarenopleiders, studenten en onderzoekers samen over de wijze waarop ze kwaliteitsvol onderwijs kunnen aanbieden aan leerlingen. Ze stellen zich open voor elkaar en voeren op een systematische wijze onderzoek naar vragen die er in de praktijk echt toe doen. Er wordt plots een opening gecreëerd op school om de klasdeur open te zetten en antwoorden te zoeken op vragen waarmee je als individuele leerkracht of schoolteam misschien al jaren rondloopt. We willen nog verder gaan: de schoolleiding (directie, beleidsondersteuner, TA, ...) ervaren uitdagingen die ze samen met het schoolteam willen opnemen. Ook met deze vragen gaan we in Onderzoekende School?! aan de slag.

Onderzoekend handelen...
doe je niet alleen.

De school als onderzoekende leergemeenschap

Onderzoekende school?! ziet een school als een leeromgeving waar iedereen een verantwoordelijkheid draagt in elkaars ontwikkeling. Hierbij ligt de focus op de school die als lerende gemeenschap naar buiten durft treden. Deze lerende gemeenschap staat open voor de professionele groei van zowel starters, ervaren leerkrachten als schoolleiding. We willen leerkrachten én schoolleiding een werkplek bieden die hen levenslang en samen met collega’s leert leren. Zowel de schoolleiding, de ervaren, de beginnende en toekomstige leerkracht bouwen zo samen aan de school van morgen.

Je krijgt de kans om samen met collega's afstand te nemen van je dagelijkse routine en tijd vrij te maken om naar jullie handelen te kijken en acties te ondernemen die gericht zijn op onderbouwde keuzes.

Samen onderwijs maken

Samen jouw school van de toekomst onderbouwen doen we vanuit 4 bouwstenen die 4 pijlers ondersteunen. Hoe zit dat in mekaar? We starten vanuit de premisse dat innovatief, duurzaam en kwalitatief onderwijs niet vanop een eiland kan gemaakt worden. 'Samen' is dus cruciaal. Dat betekent dat alle partners in onderwijs samen werken, samen leren, samen onderzoeken en samen bouwen aan morgen. Met andere woorden, nodigen we alle leerkrachten en schoolleiders uit om samen te streven naar kwaliteitsvol leren en lesgeven. We willen als onderdeel van het Multidisciplinair Instituut  LerarenOpleiding ondersteunen bij het streven naar pedagogische fit voor elke leerling, (toekomstige) leerkracht en schoolleider.

Hoe doen we dat?

Functioneren in een evenwaardige leergemeenschap is belangrijke sleutel in dit vraagstuk. We brengen dus toekomstige leerkrachten, onderzoekende leerkrachten, lerarenopleiders en schoolleiders samen rond een gedeelde uitdaging die zich vanuit de praktijk aandient.

Model samen onderwijs maken klad2

Meer weten over Onderzoekende School?!

Klinkt dit als muziek in de oren?

De 4 pijlers uit dit model geven aanleiding tot verschillende professionaliseringsinitiatieven. Klik door op onderstaande buttons om meer te weten te komen!
Samen opleiden Krachtig schoolleiden Effectief professionaliseren Pedagogische fit secundair - hoger onderwijs

iStock
iStock 2