Hoe kan het opzetten van een krachtig schoolnetwerk de verankering van je onderwijskundige uitdaging faciliteren?

Auteur: Ariadne Warmoes - leestijd: 3 minuten

Op welke manier maakt jouw school gebruik van interne en/of externe ondersteuning om onderwijskundige vraagstukken aan te pakken? Vraag jij als schoolleider ondersteuning om jezelf te versterken in een onderwijskundige uitdaging? Geef jij als schoolleider ondersteuning om iemand te versterken in diens onderwijskundige uitdaging? Wie of welke organisatie zou jij willen aanspreken om ondersteuning te vragen?

Door bovenstaande vragen te beantwoorden, is het mogelijk een netwerkfoto te maken die informatie geeft over het aantal verbindingen (densiteit) en het aantal verbindingen die bij een of meerdere personen terecht komen (centaliteit). Door stil te staan bij het netwerk van de school creëer je bewustzijn omtrent samenwerking met verschillende partners (Sannen et al, 2019).

Uit het onderzoek van Jasmien Sannen blijkt eveneens dat leerkrachten binnen een dens netwerk zich collectief sterker voelen om uitdagingen in de klas aan te pakken en te experimenteren met nieuwe werkvormen. Bovendien differentiëren leerkrachten binnen dichte schoolnetwerken meer (Sannen et al, 2019).

Bronnen

Sannen J., Ferbuyt N., De Maeyer S., Struyf E., Van Avermaet P., Petry K. (2019). Development and validation of a social network instrument to assess and strengthen teacher collaboration in inclusive education. Pedagogische Studien, 96 (3), 190-207

Tools:

Masterthesis Hollander S. (2022): Kwalitatieve analyse van samenwerkingsverbanden van leraren met collega's met het oog op professionalisering