Verandering op school realiseren als coach met behulp van ontwerpprincipes

Leestijd: 4 minuten

Als coach leid je het team doorheen een onderzoekscyclus. Het traject kan soms hobbelig zijn. Er kunnen zich lastige situaties voordoen waarbij het nodig zal zijn dat je als teamcoach zowel het team als het project opnieuw in een goede richting stuurt.

Innovatie komt vaak uit een onverwachte hoek. Een externe blik uit onverwachte hoek kan zorgen voor nieuwe ideeën. Het is daarom belangrijk om in de loop van je onderzoekstraject geregeld mensen van buiten het team (van zowel binnen de school als buiten de school) te betrekken bij jullie onderzoeksproject. Daarnaast liggen innovatie en inspiratie vaak ook in het hanteren van een andere aanpak tijdens de overlegmomenten of het kiezen van een andere vergaderlocatie.

Ontwerpprincipes van Verdonschot, Keursten & Van Rooij (2009)

Suzanne Verdonschot deed samen met collega’s onderzoek naar de manier waarop teams op een succesvolle wijze tot verandering komen. Hoe zorg je ervoor dat het lastige vraagstuk waar jullie samen van wakker liggen, opgelost en gedragen wordt door het gehele team?

Je bent als team niet altijd op zoek naar een nieuwe methode of een nieuwe manier van lesgeven. Je bent vooral op zoek naar een aanpak die werkt voor jullie klas en school.

In de toolbox Samen vernieuwen in de praktijk: Toolbox om werk te maken van innovatie schuiven Suzanne Verdonschot, Paul Keursten & Marloes van Rooij exact 11 ontwerpprincipes naar voor die jouw onderzoekend team kunnen verder helpen in het proces om samen als team te durven experimenteren en antwoorden te vinden op de drijfveer die jullie verbindt.

Tijdens de coachingsdag laten we je kennismaken met de ontwerpprincipes en laten we deze toepassen op jullie eigen praktijk als onderzoekend team.

Lees als voorbereiding op de coachingsdag het artikel van Paul Keursten & Suzanne Verdonschot (2006) en maak vooraf al kennis met ontwerpprincipes. Tijdens de coachingsdag passen we de principes toe op jullie praktijk en gaan we na wanneer de principes ons kunnen helpen tijdens sommige cruciale stappen in het onderzoeksproces.

Wil je met de toolbox op jouw school aan de slag? Je kan de nieuwste versie van de toolbox online bestellen via deze website.

Bron. Verdonschot, S., Keursten, P., van Rooij, M. (2009). Samen vernieuwen in de praktijk. Principes en aanpakken om werk te maken van innovatie. Springer Uitgeverij, Houten.