Wil je meer rust, duidelijkheid en betrokkenheid in je klas? VideoKLuB legt je uit hoe sterk klasmanagement het verschil maakt met een inspirerende kennisclip en een inzichtgevend kennisdossier!
De kennisclip en het kennisdossier klasmanagement werden ontwikkeld binnen het project VideoKLuB. VideoKLuB vindt haar wortels in het Onderzoekende School?!-project van de Vrije Universiteit Brussel. VideoKLuB versterkt brede basiszorg in het onderwijs om het leren van alle leerlingen te bevorderen. Via videoreflectie biedt VideoKLuB leerkrachten een krachtige pauzeknop in de snelle realiteit van de klaspraktijk. Samen staan we stil bij keuzes, ontdekken wat écht werkt, en bouwen vanuit kleine, onderbouwde inzichten aan grote verbeteringen.
De kennisclips en kennisdossiers vormen een startpunt voor leerkrachten om hun klaspraktijk te versterken met evidence-informed strategieën. Ze bieden onderbouwde inzichten, praktische tools en inspirerende voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de klas. Door deze kennis te benutten, kunnen leerkrachten krachtige leeromgevingen creëren waarin álle leerlingen maximaal groeien. Zo bouwen we samen aan sterk, onderbouwd en inclusief onderwijs.
Wanneer we het hebben over klasmanagement, denken we snel aan ‘orde houden’, ‘de klas onder controle houden’, ‘straffen en belonen’. In werkelijkheid is klasmanagement veel meer dan dat. Het is een fundament van goed lesgeven, een combinatie van doordachte routines, heldere verwachtingen en warme relaties. Klasmanagement zorgt ervoor dat de klas een veilige, gestructureerde en stimulerende leeromgeving wordt, waar elke leerling tot leren kan komen én
waar jij als leerkracht stevig in je schoenen staat.
“Klasmanagement heeft betrekking op alle keuzes, maatregelen, ingrepen
die een doelgericht leer- en instructieproces garanderen.” (Valcke & De Craene, 2020)
Een hele boterham dus, en dan is het geen toeval dat klasmanagement al jarenlang een van de belangrijkste factoren is voor succesvolle onderwijspraktijken. Onderzoek toont keer op keer aan dat duidelijke structuren en voorspelbaarheid bijdragen aan minder gedragsproblemen, een hogere
betrokkenheid, meer leertijd en bijgevolg hogere leerprestaties. Tegelijk is het ook een sleutelfactor voor jou als leraar: klasmanagement wordt vaak genoemd als een van de eerste uitdagingen bij de start van een loopbaan en zelfs als reden voor uitval. Wie grip krijgt op klasmanagement, krijgt ruimte om echt met lesgeven en leren bezig te zijn.
VideoKLuB wil jou – als schoolmaker – op een praktische, wetenschappelijk onderbouwde manier ondersteunen in het versterken van je klasmanagement. Geen pasklare recepten, wel inzichten, tools en praktijkvoorbeelden die je meteen kunt vertalen naar je eigen klaspraktijk en die uitnodigen om meer te verdiepend aan de slag te gaan.
Klaar om grip te krijgen op je klas? Bekijk de kennisclip over effectief klasmanagement!
Wil je klasmanagement écht in de vingers krijgen? Duik in het kennisdossier!