Taal als sleutel tot leren in elke klas en elk vak

Wil je elke leerling taalsterker maken? VideoKLuB geeft je inzichten via een stimulerende kennisclip en een praktijkgericht kennisdossier!

De kennisclip en het kennisdossier taalgerichte klaspraktijk werden ontwikkeld binnen het project VideoKLuB. VideoKLuB vindt haar wortels in het Onderzoekende School?!-project van de Vrije Universiteit Brussel. VideoKLuB versterkt brede basiszorg in het onderwijs om het leren van alle leerlingen te bevorderen. Via videoreflectie biedt VideoKLuB leerkrachten een krachtige pauzeknop in de snelle realiteit van de klaspraktijk. Samen staan we stil bij keuzes, ontdekken wat écht werkt, en bouwen vanuit kleine, onderbouwde inzichten aan grote verbeteringen.

 

De kennisclips en kennisdossiers vormen een startpunt voor leerkrachten om hun klaspraktijk te versterken met evidence-informed strategieën. Ze bieden onderbouwde inzichten, praktische tools en inspirerende voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de klas. Door deze kennis te benutten, kunnen leerkrachten krachtige leeromgevingen creëren waarin álle leerlingen maximaal groeien. Zo bouwen we samen aan sterk, onderbouwd en inclusief onderwijs.

Taal is de sleutel tot leren. In elke les, in elk vak en op elk onderwijsniveau is taal het fundament waarmee leerlingen kennis verwerven, begrijpen en toepassen. Zonder een stevige taalbasis kunnen leerlingen moeilijk nieuwe concepten verwerken, redeneren of zich uitdrukken. Een krachtige taalomgeving in de klas helpt niet alleen bij taalontwikkeling, maar versterkt ook (vak)inhoudelijk leren. Hoe beter een leerling taal beheerst, hoe sterker het leerproces en de toekomstkansen van die leerling worden.

 

Taal speelt een sleutelrol in het leren en begrijpen van de wereld. In een taalrijke klasomgeving krijgen leerlingen de kans om taal niet alleen te verwerven, maar ook doelgericht in te zetten. Een effectieve taalgerichte klaspraktijk omvat strategieën die leerlingen ondersteunen in hun taalontwikkeling. Dit ondersteunen is een taak die de hele school aangaat. In het basisonderwijs houdt dit in dat niet alleen tijdens de taallessen aandacht besteed wordt aan Nederlands, maar dat gedurende de hele schooldag elke gelegenheid aangegrepen moet worden om kinderen te ondersteunen in hun taalontwikkeling. In het secundair onderwijs betekent dit dat elke leraar, ongeacht het vak, actief bijdraagt aan de taalontwikkeling van leerlingen en meewerkt aan een krachtig talenbeleid binnen de school. 

Klaar om taal een centrale plek te geven in jouw lespraktijk? De kennisclip zet je op weg!

Media

Wil je de taalvaardigheid van al je leerlingen versterken? Het kennisdossier biedt je de handvatten!