Wil je hoge verwachtingen stellen voor alle leerlingen in jouw klaspraktijk? VideoKLuB inspireert je in een heldere kennisclip en een grondig kennisdossier!
De kennisclip en het kennisdossier hoge verwachtingen werden ontwikkeld binnen het project VideoKLuB. VideoKLuB vindt haar wortels in het Onderzoekende School?!-project van de Vrije Universiteit Brussel. VideoKLuB versterkt brede basiszorg in het onderwijs om het leren van alle leerlingen te bevorderen. Via videoreflectie biedt VideoKLuB leerkrachten een krachtige pauzeknop in de snelle realiteit van de klaspraktijk. Samen staan we stil bij keuzes, ontdekken wat écht werkt, en bouwen vanuit kleine, onderbouwde inzichten aan grote verbeteringen.
De kennisclips en kennisdossiers vormen een startpunt voor leerkrachten om hun klaspraktijk te versterken met evidence-informed strategieën. Ze bieden onderbouwde inzichten, praktische tools en inspirerende voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de klas. Door deze kennis te benutten, kunnen leerkrachten krachtige leeromgevingen creëren waarin álle leerlingen maximaal groeien. Zo bouwen we samen aan sterk, onderbouwd en inclusief onderwijs.
Elke leerling verdient het om te groeien, te leren en zich te ontwikkelen, ongeacht achtergrond, startpositie of eerdere prestaties. Toch laten onderzoeken wereldwijd zien dat niet elke leerling dezelfde kansen krijgt om het eigen potentieel te benutten. In dit kennisdossier laten we zien waarom hoge verwachtingen stellen effectief is.
Onbewuste aannames, vooroordelen of lage verwachtingen bij leerkrachten kunnen een belemmering vormen voor de leer- en ontwikkelkansen van leerlingen. Wanneer leerkrachten lage verwachtingen koesteren, geven ze – vaak onbedoeld – minder uitdagende opdrachten, minder groeigerichte feedback of stellen ze lagere doelen voor bepaalde leerlingen. Dit kan leiden tot lagere leerresultaten, minder motivatie en een verminderd geloof in
eigen kunnen bij leerlingen.
Daarom is het essentieel om als leerkracht bewust te werken aan hoge en positieve verwachtingen. Niet omdat we streven naar onrealistische doelen, maar omdat we geloven dat elke leerling de kans moet krijgen om te leren, te groeien en zich te ontwikkelen, met de juiste ondersteuning en begeleiding.
Hoge verwachtingen zijn geen extra taak naast het lesgeven, maar vormen de basis van goed onderwijs. Ze kleuren de manier waarop we leerlingen benaderen, hoe we feedback geven, welke opdrachten we aanbieden en hoe we het klas- en schoolklimaat vormgeven.
Klaar om hoge verwachtingen te stellen? Start met de kennisclip!
Zin in verdieping en praktijkgerichte tips? Ontdek het kennisdossier!