Inspiratiegids voor nieuwe leeromgevingen

Auteur: Jo Tondeur - leestijd: 3 minuten

Met veel plezier stellen wij de +School Inspiratiegids aan jou voor. Een project uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel en +ReseARCH architecten, in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.

+School biedt een verzameling van tips and tricks, ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen met het oog op 21ste-eeuws leren.

Het transformeren van de fysieke leeromgeving brengt vaak vele vragen en keuzes met zich mee: hoe kan de fysieke leeromgeving van mijn klas/school eruitzien? Hoe begin ik eraan? Waar moet ik rekening mee houden? Of hoe zorg ik ervoor dat het gehele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten? Wij reiken graag enkele handvatten aan die je kunnen helpen en stimuleren om met jouw eigen fysieke leeromgeving aan de slag te gaan.

Deze inspiratiegids bestaat uit verschillende delen.

Deel 1 voorziet je van de benodigde kennis om verder aan de slag te kunnen gaan met deze gids.

In deel 2 bieden wij je een scala aan bruikbare en innovatieve ruimtelijke oplossingen aan. Die kunnen je inspireren bij het vormgeven van jouw fysieke leeromgeving met het oog op 21ste-eeuws leren. Hiertoe ontwikkelden wij een overzichtsmatrix die je snel duidelijk maakt welke ruimtelijke oplossingen het beste bij jouw pedagogische visie en je schoolgebouw aansluiten. Voor elke ruimtelijke oplossing is een meer gedetailleerde informatiefiche ontworpen die je verder kan bekijken. Die unieke verbinding tussen ruimte en pedagogiek biedt je een set aan bouwblokken aan waarmee je zelf het ideale scenario voor jouw eigen specifieke schoolcontext kan samenstellen.

In deel 3 kan je een ‘curriculum vitae’ (cv) terugvinden voor elk van de zes scholen die als interessant praktijkvoorbeeld bijdroegen aan het totstandkomen van de +School Inspiratiegids.

Tot slot kan je in deel 4 een bundeling van de interessantste bevindingen en conclusies van dit onderzoek terugvinden.

Inspiratiegids: Nieuwe leeromgevingen